اختصاص ۲ هزار و ۳۶۰ میلیارد ریال برای اجرای ۳۳ طرح در مشهدمقدس آغاز کاشت ۳ میلیون بوته گل فصلی تابستانه در مشهد ترافیک در محور‌های بزرگراهی مشهد (۱۶ خرداد ۱۴۰۳) شهروند خبرنگار | گلایه شهروند از مشکل روشنایی در میدان جمعه بازار قدیم مهرآباد مشهد + پاسخ شهردار مشهدمقدس: دوربرگردان غیرهم‌سطح شهید میرزایی، در منطقه ۳ مشهد فردا به بهره‌برداری رسمی می‌رسد ساعات کاری جدید کارکنان شهرداری مشهد اعلام شد (۱۵ خرداد ۱۴۰۳) تغییر ساعت کاری ادارات مشهد از فردا (۱۶ خرداد ۱۴۰۳) + جزئیات ساعت ارائه خدمات قطار شهری و اتوبوسرانی مشهد تغییر کرد (۱۴ خرداد ۱۴۰۳) اعزام ۲۸۹ اتوبوس از خراسان رضوی برای شرکت زائران در مراسم سالگرد ارتحال امام (ره) کیفیت هوای چهار منطقه کلانشهر مشهد امروز «پاک» است (۱۴ خرداد ۱۴۰۳) تغییر ساعت آغازبه‌کار دستگاه‌های اجرایی مشهد و خراسان‌رضوی از سه‌شنبه (۱۵ خرداد ۱۴۰۳) اجرای پروژه تعریض پل شهید باهنر در محور جاده سرخس - مشهد تدوین «مدل جریان‌سازی اجتماعی» برای رسیدگی به معضل طلاق| ظرفیت‌های مختلف برای کنش‌گری اجتماعی بسیج می‌شوند عدالت فضایی، زمینه‌سازِ رسیدنِ شهروندان به توسعه فردی بازخوانی انتصاب‌های انجام شده از سوی بنیان گذار کبیر انقلاب اسلامی در خراسان| احکام امام (ره) برای مشهد هوای کلانشهر ۵ منطقه مشهد امروز پاک است (۱۳ خرداد ۱۴۰۳) پیگیری دغدغه شهروندان مشهدی درباره بوی بد استخر بوستان کوهسنگی زمان بهره‌برداری از ایستگاه مترو باب الجواد (ع) مشهد اعلام شد+اینفوگرافی
سرخط خبرها

پیش از اصلاح ساختار

  • کد خبر: ۱۰۲۰۵۰
  • ۲۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۹
پیش از اصلاح ساختار
مهدی یاراحمدی خراسانی - مدرس دانشگاه

سال هاست از شکل گیری شورا‌های اسلامی شهر می‌گذرد و اکنون در دوره ششم حیات آن هستیم، اما به دلیل پیچیدگی و تنوع تکالیف و وظایف مدیریت شهری از یک سو و تغییرات مکرر سیاسی در ترکیب شورا‌ها از سوی دیگر، شهرداری‌های کشور همچنان ساختار سازمانی منسجم و باثبات ندارند.

البته بخشی از این اتفاق به دلیل تخلف بسیاری از شهرداری‌ها به خصوص در کلان شهر‌ها از ساختار‌های مصوب است که سبب شده است به موازات نمودار سازمانی قانونی ساختار‌هایی اجرایی شکل بگیرند که نظم قانونی سیستم را از این حیث خدشه دار کنند.

اما سؤال اساسی در نظام تشکیلات و روش‌ها این است که به راستی چه موقعی زمان اصلاح ساختار فرامی رسد؟ پاسخ به این پرسش از دیدگاه صاحب نظران مختلف به ویژه با تولد ساختار‌های متداخل و ارگانیک متفاوت است، اما تقریبا بیشتر آن‌ها بر یک روند علمی در این راستا اتفاق نظر دارند. مسیر تحول سازمانی به ترتیب زیر دنبال می‌شود:

تازه گردانی: بسیاری از موارد ناکارآمدی سازمانی حاصل بی انگیزگی کارکنان، فرسایشی شدن امور و کسالت سازمانی است که با رویکرد «تازه گردانی» شامل مواردی مانند؛ «غنی سازی و توسعه شغل، چرخش شغلی، حل تعارضات سازمانی و عوامل برانگیزاننده» رفع می‌شود.

بهبود فرایند‌ها و روش ها: تازه گردانی بسیاری از عوامل نابسامانی سازمان را برطرف می‌کند، اما اگر کارگر نیفتاد، می‌توان از طریق اصول سیستم مدیریت کیفیت به بهبود، بازبینی و اصلاح فرایند‌ها و روش‌ها برای ایجاد روندی بهتر اقدام کرد.

سازمان دهی دوباره: سازمان دهی دوباره اتفاقی است که اگر به صورت مناسبی صورت پذیرد، نیاز به اصلاح ساختار سازمانی نخواهد بود. سازمان دهی دوباره شامل بازبینی در چگونگی «هماهنگی سازمانی، تفکیک دوایر اداری و شرح وظایف قانونی پست ها» است.

اصلاح ساختار: در بسیاری موارد با انجام سه مرحله قبل نیازی به اصلاح ساختار نخواهد بود، اما درصورتی که مراحل پیشین به شکل علمی و دقیق انجام شد و همچنان نارسایی‌ها وجود داشت، موضوع اصلاح ساختار مطرح می‌شود.

انقلاب کیفیت: اگر در سازمانی همه موارد پیشین انجام شد و همچنان سیستم دچار ناکارآمدی و محقق نشدن اهداف بود، باید انقلاب کیفیت به معنای تغییرات بنیادین در همه ساختارها، روش‌ها و فرایند‌ها انجام شود.

اتفاقی که در شهرداری‌های کشور رخ داده، رعایت نشدن اولویت این موارد است؛ به شکلی که در بسیاری موارد ساده‌ترین راه برای اصلاح امور را در بازبینی ساختار دیده اند و از روند علمی و منطقی آن خارج شده اند.

«ساختار در خدمت راهبرد» است، اما باید در نظر گرفت که چرخه حیات آن و روند زمانی و علمی برای تغییرات لازم باید مدنظر مدیران و تصمیم گیران قرار گیرد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->